Skrynkelmat ala pensionär

Hemma igen. Trodde att fångvaktarna (Anders farmor Britta och Sten) inte skulle släppa ut oss denna gång.

Farmor är en speciell människa. Hon tror fortfarande att andra världskrigets ransonering äger rum eller att vi ständigt har svältår i Sverige. Därför TRYCKER hon i oss mat när vi är där.

Snällt tänker ni. Snällt vill jag också tänka men jag kan inte.

har ni tänkt på att gamla människor luktar lite annorlunda? Har ni tänkt på att ALLT i deras gamla bostad luktar likadant?  Har ni tänkt på hur många skrynklor och väck de har på kroppen mot för oss? har ni också förstått vad lort kryper in bra i de där skrynklorna och hur lortet börjar lukta efter en månad eller 7 år? Drar ni slutatser nu? Ja kan tänka mig det.....

Tänk nu vidare att de där illastinkande skrynkelhänderna förbereder all mat och knådar degen som ska bli bröd och läggs upp på våra tallrikar för att ätas upp....

Har ni tänkt på vad alla gamla människor ser dåligt också? De ser nästa ingenting alls. Tror det är skrynkler i pupillerna också som knölar till utsikten för dem.

Stackars de gamla tänker ni. Stackars dem så klart tänker jag men sen...stackars MIG tänker jag. Om man inte ser nästan nåt hur ska man då kunna veta vad man stoppar ned i maten? Hur kan man veta hur gamla ingredienserna egentligen är när man inte kan se Bäst-före-datum? Och de här människorna har ju verkligen levt långt innan bäst-för-datum ens var påfunnen.

Så där i köket slängs jag fram mat gjord på mögliga ingredienser och gammal avfallen skrynkel-stink-lort på en tallrik som är diskad av en nästan blind tant som bäst-före-datumet gått ut på som ler så att nästan löständerna ramlar ur munnen på henne och säger:

-Hoppas det smakar Anna.

Visst fan smakar det tänker jag och känner kväljningkänslan av blotta tanken, sen ler jag tillbaka och säger:

-Tack farmor Britta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0